foto_1
foto 2
foto 3
foto leftbar

Clubhuis reservering

Clubkleding

Lid worden

Hardloopkalender

Contactpersonen

Mail ons:
  Vragen & suggesties
  Ledenadministratie
  Over deze website

Foto-albums

Youtube

De website van de Atletiekvereniging Pallas'67 in Wageningen

Dit is de website van de Wageningse Atletiekvereniging Pallas’67. Deze pagina is vooral bedoeld voor degenen die geďnteresseerd zijn in het proces van het ontwikkelen en onderhouden van websites.

Host

De site wordt gehost door Yourhosting. De ervaringen met deze hoster zijn goed. De omgeving is stabiel, er is eigenlijk geen downtime, als ik vragen heb dan krijg ik snel antwoord en ik kom weinig problemen tegen.

Hulpmiddelen

Bij de ontwikkeling en het onderhoud van deze site maak ik veel gebruik van de onderstaande producten:

Toepassingen voor de verenigingswebsite

Dingen die ik belangrijk vind voor een verenigingswebsite: actueel, overzichtelijk, onderhoudbaar door leden (dus niet alleen door de webmaster) en vooral ook ondersteunend voor de leden en de vrijwilligers. Om dit te bereiken heb ik een aantal toepassingen ontwikkeld (php & mysql) die de website steeds meer het karakter hebben geven van een verenigings informatie systeem. Door toepassing van concepten zoals Groepen en Profielen, begint de site ook steeds meer te lijken op een 'besloten social media site'.

Hieronder een samenvatting van de belangrijkste toepassingen.

Koppeling met ledenadministratie Als eerste heb ik het ledenbestand beschikbaar gemaakt op de website. Dat is de basis geweest voor de verdere ontwikkeling. Het ledenbestand op de website is een copie van het ledenbestand van de de ledenadminstratie die op een ander systeem gevoerd wordt. Op de website worden er een paar webspecifieke dingen aan toegevoegd: e-mailadres en rol (zie hieronder).

Inloggen met e-mailadres
Dit was soms even lastig voor leden, vooral voor gezinnen die één e-mailadres gebruiken voor meerdere (jeugd)leden. Maar alles went. En we beschikken nu als vereniging over actuele e-mailadressen, waardoor we onze leden nog beter kunnen informeren. Er zijn nu ook functies beschikbaar om e-mailadressen op te vragen van alle leden of van een bepaalde categorie leden. Leden kunnen zelf hun eigen e-mailadres aanpassen.

Autorisatiesysteem
Vervolgens heb ik een een autorisatiesysteem gemaakt. Leden kunnen een bepaalde Rol hebben; afhankelijk van die Rol ziet men meer of minder opties op de besloten leden pagina. Samen met het ledenbestand en het inloggen met het e-mailadres, was toen de basis aanwezig om verdere toepassingen te ontwikkelen.

Agenda en Wedstrijdkalender
Eén van de eerste toepassingen was het Agendasysteem. De Agenda die, op de homepage wordt getoond, kan nu door geautoriseerde leden worden ingevuld en onderhouden. Bijkomend voordeel is dat we nu ook de historie van de agenda hebben. Het is leuk om bijvoorbeeld nog even te kijken wat er in 2007 allemaal gebeurde. Ook de Wedstrijdkalender is een agenda-achtige toepassing. Alle ingelogde leden kunnen de wedstrijdkalender aanvullen en onderhouden.

Groepen
Ook heb ik een Groepensysteem gemaakt. Een Groep is een eigenlijk een deelverzameling van het leden bestand. Er kunnen allerlei verschillende Groepen gedefinieerd worden, al naar gelang de behoefte: commissies, jury leden, trainers, trainingsgroepen en discussiegroepen.
Een groep heeft een eigen Homepage binnen de website van Pallas'67. De leden van een groep kunnen berichten en foto's plaatsen op die Homepage. Bijvoorbeeld als een looptraining niet doorgaat, dan plaatst de trainer een bericht op die Homepage. De andere leden van de groep kunnen dit lezen. Of men kan er voor kiezen om via mail te communiceren.
Deze groepen-functionaliteit is geďntegreerd met ons ledenbestand. En dat levert veel praktische voordelen op. Bv als beheerder hoef je geen extra email-adressen in te voeren en te onderhouden en de leden van de groep hoeven geen extra login en wachtwoord te onthouden. Dat is meer en belangrijker dan wat Facebook, Hyves, Ning of welke andere site dan ook ooit kan bieden, want die beschikken uiteraard niet over ons ledenbestand.

Wie doet wat?
Doordat leden Rollen kunnen hebben en deel uit kunen maken van (kader) groepen, is het mogelijk om een 'Wie doet wat?' overzicht te maken. Handig! En er zou ook 'Wie doet niets' overzicht gemaakt kunnen worden. Ook interessant. Maar daarvoor heb ik nog geen verzoek gekregen.

Profiel
Leden kunnen een pasfoto van zichzelf uploaden, en kunnen wat algemene tekst over zichzelf invoeren. Ook kan men per groep wat aanvullende informatie kwijt. Dit alles wordt dan gecombineerd tot een profiel, dat andere leden kunnen bekijken.

Inschrijfsysteem
Een ander belangrijk punt was de ontwikkeling van het Inschrijvingen systeem voor Evenementen. Leden kunnen zich inschrijven voor allerlei Evenementen, varierend van wedstrijden tot barbeques. Dat was vroeger altijd een hele administratie, met veel losse lijstjes en verouderde e-mailadressen. Nu kan bijvoorbeeld de wedstrijdcommissaris zelf een Evenement (wedstrijd) definieren en de leden kunnen zich daarop inschrijven. Hierbij kan bijvoorbeeld aangegeven worden dat een bepaald Onderdeel van het Evenement alleen voor junioren is. Een senior kan zich dan op dat onderdeel niet inschrijven.

Content Management
En natuurlijk heb ik een ook een CMS (content magagement systeem) gemaakt. Hiermee worden bijvoorbeeld de nieuwsitems op de homepage, informatie over Trainers, Zoeken en Vinden, Uitslagen en de (virtuele) Prijzenkast gemaakt.